Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Dwie oferty na autobusy MIDI i MINI dla PKM Tychy

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
13-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
13-11-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Dwie oferty na autobusy MIDI i MINI dla PKM Tychy
fot. UM Tychy
PKM Tychy jest bliżej zakupu nowych autobusów na linie miejskie i mikrobusowe. W przetargu na 16 pojazdów MIDI i MINI z prawem opcji na kolejne 16 sztuk złożono dwie oferty – Autobagi Polska oraz czeskiego SOR Libchavy – a zaproponowane ceny mieszczą się w granicach środków zarezerwowanych przez przewoźnika na oba zadania.

PKM Tychy jest o krok bliżej do odnowy części floty autobusowej. W przetargu na dostawę autobusów MIDI i MINI, z prawem opcji pozwalającym podwoić zamówienie, spłynęły dwie oferty – od firmy Autobagi Polska oraz czeskiego producenta SOR Libchavy. Stawką jest dostawa nawet 32 nowych pojazdów zasilanych olejem napędowym, przeznaczonych do obsługi linii miejskich i mikrobusowych organizowanych przez Zarząd Transportu Metropolitalnego.

Dwie firmy, różne ceny

Otwarcie ofert odbyło się 12 listopada. Autobagi Polska Sp. z o.o. wyceniła realizację zamówienia podstawowego na 10 752 600,00 zł brutto, a wartość opcji – na 11 119 200,00 zł brutto. Z kolei SOR Libchavy spol. s r.o. złożył ofertę z ceną 9 544 000,00 zł brutto zarówno dla zamówienia podstawowego, jak i w zakresie opcji.

Przy otwarciu ujawniono też kwoty, jakie zamawiający zamierza przeznaczyć na realizację poszczególnych części. W przypadku zadania I (autobusy MIDI) PKM Tychy zabezpieczył 11 122 717,80 zł brutto, a dla zadania II (mikrobusy MINI) – 9 028 200,00 zł brutto. Teraz przewoźnik musi zweryfikować poprawność formalną ofert i ocenić je według przyjętych kryteriów.

MIDI i MINI – jedna filozofia, dwa formaty

Przetarg PKM Tychy podzielono na dwa zadania. W zadaniu I przewoźnik szuka ośmiu autobusów typu MIDI o długości od 7,85 do 9,6 m. Mają to być pojazdy w pełni niskopodłogowe, mieszczące co najmniej 60 pasażerów, w tym minimum 20 na miejscach siedzących. Co istotne, przynajmniej cztery siedzenia mają być dostępne bezpośrednio z poziomu niskiej podłogi, co poprawi dostępność dla osób o ograniczonej mobilności.

Za napęd odpowiadać ma tylny silnik wysokoprężny o mocy co najmniej 130 kW i pojemności od 4,4 l, spełniający aktualnie najwyższą w Polsce normę emisji spalin. Zamawiający premiuje jednostki o większej pojemności (powyżej 6 l) i niższym zużyciu paliwa potwierdzonym testem SORT 2 – przy założonym maksymalnym spalaniu na poziomie 32,5 l/100 km. Silniki muszą zapewniać niezawodną pracę w temperaturach do –30 °C.

Wymagane są automatyczne skrzynie biegów – co najmniej czterobiegowe – zintegrowane z retarderem hydraulicznym i programem ograniczającym spalanie. Autobusy mają mieć system automatycznej regulacji wysokości zawieszenia, dwustrefową klimatyzację o mocy chłodniczej minimum 17 kW, ogrzewanie z agregatem niezależnym od pracy silnika oraz rampę dla wózków inwalidzkich i dziecięcych. Zamawiający preferuje przednie zawieszenie niezależne oraz tylne pneumatyczne sterowane elektronicznie. Zasięg na jednym tankowaniu określono na min. 400 km, a dopuszczalne spalanie – ponownie – nie może przekroczyć 32,5 l/100 km w teście SORT 2. Interwał wymiany oleju ma wynosić co najmniej 30 tys. km, a przebieg pojazdu w dniu dostawy nie może przekroczyć 1000 km.

Zadanie II obejmuje dostawę ośmiu mikrobusów typu MINI o długości od 6,6 do 8 m i szerokości do 2,3 m. Każdy pojazd ma zabierać co najmniej 30 pasażerów, w tym 11 na miejscach siedzących, z czego dziewięć ma być siedzeniami stałymi. Wymagane są silniki o mocy minimum 110 kW, pojemności od 1,9 l i momencie obrotowym co najmniej 350 Nm, spełniające normę EURO VIe. Maksymalne zużycie paliwa określono na 20 l/100 km w teście SORT 2.

Mikrobusy, podobnie jak większe pojazdy MIDI, mają otrzymać dwustrefową klimatyzację (o mocy chłodniczej 14 kW), automatyczne ogrzewanie, rampę dla wózków oraz tylne zawieszenie pneumatyczne sterowane elektronicznie. Zasięg na jednym tankowaniu zaplanowano również na około 400 km.

Kryteria oceny i harmonogram dostaw

Zamawiający podzielił kryteria oceny ofert na cztery grupy. Cena ma największą wagę – 60%. Kolejne 20% punktów przyznane zostanie za zużycie paliwa potwierdzone testem SORT 2. Parametry techniczne – m.in. pojemność silnika, rodzaj zawieszenia, konstrukcja antykorozyjna i poziom hałasu – odpowiadają za następne 10% oceny. Ostatnie 10% dotyczy zgodności z olejami eksploatacyjnymi stosowanymi już w PKM Tychy (m.in. SAE 10W-40 ACEA E6, MAN 3477, Shell Spirax S6 ATF ZM). Dodatkowe punkty przewidziano za rozwiązania zwiększające trwałość konstrukcji – np. wykorzystanie stali nierdzewnej zgodnej z PN-EN 10088 – oraz za zawieszenia poprawiające komfort i ograniczające hałas oraz drgania.

Dostawy autobusów MINI przewidziano do 31 lipca 2026 r., a autobusów MIDI – do 10 grudnia 2026 r.. Jeśli PKM skorzysta z prawa opcji, kolejne partie pojazdów obu typów mają trafić do Tychów do końca II kwartału 2027 r. Wszystkie autobusy mają być fabrycznie nowe, z rokiem produkcji odpowiadającym dacie dostawy.

PKM Tychy dysponuje dziś flotą 166 pojazdów, obsługujących linie miejskie i podmiejskie organizowane przez ZTM, przewożąc średnio około 50 tys. pasażerów dziennie. Planowany zakup autobusów MIDI i MINI – przy wykorzystaniu opcji nawet do 32 pojazdów – ma pozwolić utrzymać standard obsługi, poprawić dostępność i lepiej dopasować tabor do zróżnicowanego popytu na liniach miejskich i mikrobusowych.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Solaris pokonuje Yutong w przetargu PKM Tychy

Komunikacja

Solaris pokonuje Yutong w przetargu PKM Tychy

Paulina Piziorska 07 marca 2025

Otwarcie ofert w przetargu na pierwsze elektryki w Tychach

Komunikacja

Tychy kupują autobusy z kolejnym rodzajem napędu

Komunikacja

Tychy kupują autobusy z kolejnym rodzajem napędu

Jakub Rösler 19 listopada 2024

GZM będzie miała autobusy wodorowe. Dostawca wybrany

Komunikacja

GZM będzie miała autobusy wodorowe. Dostawca wybrany

Jakub Rösler 02 października 2024

GZM kupuje autobusy dla PKM Katowice oraz PKM Tychy

Komunikacja

Tychy mają nowe Solarisy

Komunikacja

Tychy mają nowe Solarisy

Jakub Rösler 17 stycznia 2024

Zobacz również:

Solaris pokonuje Yutong w przetargu PKM Tychy

Komunikacja

Solaris pokonuje Yutong w przetargu PKM Tychy

Paulina Piziorska 07 marca 2025

Otwarcie ofert w przetargu na pierwsze elektryki w Tychach

Komunikacja

Tychy kupują autobusy z kolejnym rodzajem napędu

Komunikacja

Tychy kupują autobusy z kolejnym rodzajem napędu

Jakub Rösler 19 listopada 2024

GZM będzie miała autobusy wodorowe. Dostawca wybrany

Komunikacja

GZM będzie miała autobusy wodorowe. Dostawca wybrany

Jakub Rösler 02 października 2024

GZM kupuje autobusy dla PKM Katowice oraz PKM Tychy

Komunikacja

Tychy mają nowe Solarisy

Komunikacja

Tychy mają nowe Solarisy

Jakub Rösler 17 stycznia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij